Hälsa genom rörelse – ett steg i taget

17.04.2020

Lätt vardagsrörelse, pauser i stillasittandet, återhämtande sömn 

UKK-institutet publicerade förra hösten (2019) nya motionsrekommendationer för vuxna.  Rekommendationerna gäller personer som är mellan 18 och 64 år.  Rekommendationerna innehåller fortfarande pulshöjande motion och träning av muskelstyrkan i kombination med rörelsekontroll.  Rekommendationen är att man motionerar oftare än två gånger i veckan.  Skillnaden mellan rask och ansträngande motion är tydlig, rörelsen är rask när du kan prata trots att du blir andfådd.  Rörelsen är ansträngande när du har svårt att prata på grund av andfåddhet.

Motionsrekommendationerna har ändrats enligt följande:

1.lätt vardagsrörelse

2.pauser i stillasittandet

3.tillräcklig sömn.

Enligt den nya rekommendationen främjas hälsan redan av några minuters motionsstunder.  Lätt vardagsrörelse är t.ex. hushållssysslor och butiksbesök.  Välj i mån av möjlighet att gå i trappor, håll promenadmöten och gynna familjemotion.

Att ta pauser i stillasittandet aktiverar musklerna och ökar blodcirkulationen.  Ta vara på tillfällen till pausgymnastik och ståarbete alltid när det är möjligt.

Sömnens betydelse för återhämtningen och orken är mycket stor.  Du har fått tillräckligt med sömn, när du känner dig pigg när du vaknar.

Motionera mångsidigt på ditt eget sätt och värdesätt också små stunder av rörelse – alltid är det inte nödvändigt med långa rundor eller stora tyngder.  Ät mångsidigt och hälsosamt.  Sov tillräckligt.

Källa: https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/aikuisten-liikkumisen-suositus

Vasaregionens Arenor erbjuder pausgymnastik också på distans.

Fråga mera: henri.scheweleff@vaasanseudunareenat.fi

 

Vad vi pratar om